Knowledge Mile: de slimste straat van Amsterdam

De lange en vrijwel rechte Weesperstraat verbindt in Amsterdam het Amstelplein met de Nieuwmarkt. Het Amsterdam Creative Industries Netwerk heeft dankzij het verbinden van kennisinstellingen, bedrijven, organisaties en bewoners er de slimste straat van Amsterdam gecreëerd, oftewel de Knowledge Mile.

De basis van de Knowledge Mile wordt gelegd door de vijfenveertigduizend studenten die in het gebied hun opleiding volgen. Hiermee is het een van de meest intensieve kennisgebieden van Nederland. De Hogeschool van Amsterdam, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en Hogeschool Inholland zijn via het Amsterdam Creative Industries Network betrokken bij dit initiatief.

Ook een groot aantal bedrijven aan de straat is inmiddels onderdeel geworden van de coalitie, zoals KLM, NS, KPN, Rabobank Amsterdam, Bell Labs, The Student Hotel, Zoku, Waag Society en We The City. Met deze partners maken we van de Knowledge Mile een creatieve leeromgeving waar slimme oplossingen voor de grootstedelijke uitdagingen van vandaag worden ontwikkeld, getest en getoond.

De gemeente Amsterdam geeft aan dat de mogelijkheid om innovatie in een stedelijke omgeving te testen en te ontwikkelen uniek is. De Knowledge Mile laat de mogelijkheden van sociale en ICT-innovatie in de praktijk zien. Voor Amsterdam is het daarmee een cruciale testomgeving voor innovatie.

Ontdek de Knowledge Mile