Amsterdam ArenA ideale snelkookpan voor eerste Big Data Hub

LED-verlichting in de vloer om bezoekersstromen dynamisch in goede banen te leiden, een bezoeker die een beeld van zichzelf van een beveiligingscamera opvraagt en dansliefhebbers die kunnen zien welk toilet de kortste rij heeft. Slechts een paar toepassingsmogelijkheden waar in de nieuwe Big Data Hub in de Amsterdam ArenA hard aan gewerkt wordt.

Het Amsterdamse stadion opent vanaf maandag 12 september haar deuren voor de eerste Big Data Hub van Nederland; een integrated control room waar onderzoekers, MKB’ers en het grootbedrijf in een pre-competitieve omgeving bij elkaar worden gebracht. De Big Data Hub, gericht op de creatieve sector, vormt een proeftuin voor big data initiatieven met betrekking tot onderwerpen als crowd management, safety & security en hospitality.

“De Amsterdam ArenA is als het ware een stad in een notendop die in een snelkookpan is geplaatst”, verklaart initiatiefnemer Jan Wester, directeur van het Big Data Value Center, de keuze voor het stadion. “De toepassingsmogelijkheden van Big Data in zo’n omgeving zijn eindeloos. Voor ons vormt het de ideale locatie om dit fieldlab op te richten. Daar komt bij dat de creatieve industrie grotendeels in deze regio gevestigd is en dat binnen het stadion ook al het technische innovatie project Amsterdam Innovation ArenA loopt.”

Verbindende factor

Daarmee zijn alle ingrediënten aanwezig voor de Big Data Hub om de verbindende factor te spelen tussen de wetenschap, het MKB en het grootbedrijf. Wester: “De ArenA zit propvol sensoren en is als het ware een groot sensing stadium. Alles wordt gemeten en bijgehouden. Onderzoekers en ondernemers krijgen toegang tot die data en kunnen dus volop aan de slag met een legio aan informatie over bijvoorbeeld utility processen, crowdmanagement & flows, hospitality, en safety & security. En dat allemaal terwijl de winkel gewoon open is.”

RTL Z wijdde een item aan de lancering van de Hub. Bekijk dit item op de website van RTL Z.

De Big Data Hub nodigt daarnaast grote bedrijven uit hun eigen datasets te testen in het fieldlab. “In het stadion wordt een fysieke ruimte ingericht met werkplekken en monitors waar de bij de hub aangesloten partijen aan de slag kunnen en gebruik mogen maken van alle aanwezige faciliteiten”, vervolgt Wester. “Daarnaast treden wij op als een verbindende factor. Grote ondernemingen en overheden barsten van de data, maar weten vaak niet wat ze er mee moeten of kunnen. Terwijl er ook veel start-ups en scale-ups (MKB’ers) zijn die hele interessante technieken hebben ontwikkeld, maar zoeken naar de juiste data om mee aan de slag te gaan. De Big Data Hub biedt een veilige omgeving waarin die grote ondernemingen, in een pre-competitieve setting, hun data kunnen openstellen.”

Scale-up

Wat de Big Data Hub in Amsterdam onderscheidend maakt van veel andere fieldlabs, is de potentie voor schaling. De ArenA is één van de twaalf gastheren van het EK2020 en de Gemeente Amsterdam, Schiphol en de Floriade kampen met veelal dezelfde (data)vraagstukken op het gebied van veiligheid en hospitality als het stadion. “Toepassingen die in de Big Data Hub ontwikkeld worden, kunnen daardoor meteen uitgerold worden in de overige elf speelsteden en binnen de Amsterdamse ‘soft corridor’. “Dat maakt het voor grote bedrijven zeer interessant”, legt Wester uit. “Investeren in een enkel project is vaak niet aantrekkelijk voor grote, commerciële bedrijven. Maar als hun product meteen breed inzetbaar is, wordt het een ander verhaal. De ArenA, Schiphol en de Floriade kampen met soortgelijke, grote bezoekersstromen die alle drie duidelijke piekmomenten kennen. Een oplossing voor de één is ook interessant voor de ander.”

Ook de kruisbestuiving tussen de verschillende soorten partners binnen de hub kan tot meerwaarde leiden. Wester: “Processen die plaatsvinden in het kader van veiligheid kunnen interessant zijn voor de creatieve industrie. Of verbeteringen aan de hospitality zijn weer interessant voor de veiligheid. Het mooiste voorbeeld kwam een paar maanden geleden aan het licht tijdens een hackatonsessie hier in de ArenA. Het stadion hangt vol hoge resolutie camera’s, praktisch elke stoel wordt gemonitord vanuit veiligheidsoverwegingen. Een slimme MKB’er dacht; hey, kan ik hier wat mee? Hij bedacht een app waarmee je een foto van jezelf kan opvragen van het moment waarop er bijvoorbeeld een doelpunt wordt gescoord en koppelde er een simpel verdienmodelletje aan. Zoiets zou een beveiliger nooit bedenken natuurlijk.”

Commit2Data

De Big Data Hubs zijn onderdeel van het nationale innovatieprogramma Commit2Data met als doel ondernemers en wetenschappers bij elkaar te brengen en hen in een publiek-private samenwerking nieuwe business modellen en - kansen met big data laten ontdekken. De Big Data Hub voor de regio Amsterdam is de eerste van vier te lanceren hubs. Het is een samenwerkingsverband tussen het Big Data Value Center, TNO, Kamer van Koophandel, KPMG, de Amsterdam Innovation ArenA en dutch digital delta/ Commit2Data.

Eind dit jaar volgt een Big Data Hub gericht op de sectoren Veiligheid en Logistiek in de regio Den Haag / Rotterdam. Voor eind 2017 gaan ook in Noord-Nederland (gericht op de sector Energie) en Noord-Brabant (maakindustrie) hubs van start.

Lees ook: Metropoolregio Amsterdam krijgt eerste Big Data Hub