Ga naar inhoud

Tweede Kamer dreigt digitale geletterdheid alsnog weg te bezuinigen

Gepubliceerd op 30 mei 2023

RSS Feed

Dit artikel is geplaatst op: hcaIct

Tweede Kamer dreigt digitale geletterdheid alsnog weg te bezuinigen

Vandaag stemt de Tweede Kamer over twee moties die oproepen om digitale geletterdheid in het onderwijs weg te bezuinigen. De Human Capital Agenda ICT (HCA ICT) zet zich al jaren in op het ontwikkelen van activiteiten op lokaal, regionaal en landelijk niveau binnen het onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven om aan de groeiende vraag naar ICT professionals te voldoen en werk te maken van de noodzaak voor een ‘leven lang ontwikkelen’ die door digitalisering ontstaat. Het is juist in deze fase cruciaal dat bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen nog veel meer doen om (jonge) mensen te interesseren voor de banen van de toekomst en continu bij te scholen op de snelle technologische ontwikkelingen die Nederland economisch en maatschappelijk kansen bieden.

Na jarenlange inzet om te zorgen voor digitale vaardigheden voor álle kinderen, dreigt de vooruitgang die we hebben geboekt in één keer te verdwijnen. Dat mag niet gebeuren. Daarom hebben we samen met 12 andere partijen een brandbrief naar de Tweede Kamer gestuurd.

Wil je deze oproep ook steunen? Geef je naam en organisatie door via communicatie@nldigital.nl.

De brief is ondertekend door:

  • Lotte de Bruijn – Ambassadeur Human Capital Agenda ICT, Algemeen directeur NLdigital
  • Thea Koster – Voorzitter Techniekpact
  • Petra Oldengarm – Directeur Cyberveilig Nederland
  • Bibi van den Berg en Zeki Erkin – Bestuursleden Academic Cyber Security Society (ACCSS)
  • Arie van Bellen – ECP | Platform voor de InformatieSamenleving
  • Louis Spaninks – Directeur CA-ICT
  • Michiel Steltman – Directeur DINL
  • Ronald Verbeek – Directeur CIO Platform Nederland
  • Stijn Grove – Managing Director Dutch Data Center Association
  • Ben Kokkeler – Directeur-bestuurder Centrum voor Veiligheid en Digitalisering
  • Sahar Yadegari – Directeur VHTO, Expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT
  • Simon Besteman – Directeur Dutch Cloud Community
  • Octavia de Weerdt – Directeur NBIP
  • Merit van Breukelen – Directeur Allemaal Digitaal
  • Roos Peters – Deputy General Manager Codam
  • Nicky Hofland – Managing Director TechMeUp
  • Roelof Meijer – Algemeen Directeur SIDN
  • Beatrice Boots – Directeur Platform Talent voor Technologie
  • Frank Reinders – Directeur Schoolupdate
  • Laura Walter-Goudsmit – CEO Edutrainers en oprichter Stiching Digitale Geletterheid
  • Marijn Roelof – Directeur IT Campus Rotterdam
  • Cynthia van Gelderen, OVO Zaanstad en Trias vmbo
  • Luc Gimbrère – Betabit, Virtual Vaults, YieldDD Software Due Diligence
  • Vincent Veenbrink – Co-founder Basicly
  • Laurens Frijters – Founder Beeminds
  • Tamar Neter – CEO / Founder – RobotWise
  • Annuska van den Eijnden – Cyberjuf
  • Leonie Verweij – directeur De Programmeerschool
  • Pim van Dort – Eigenaar PMOT
  • Odete Pimenta da Silva – Managing Director Netherlands Association for Travel Management (NATM)
  • Gerlof Donga – Docent onderzoeker ICT HvA
  • Aad van Boven, CEO SecureMe2 Cyber Security
  • Ralf Siebelt – SBLT – Information Security Consultancy
  • Maikel Roolvink – Ambassadeur HackShield
  • Arwi van der Sluijs – Algemeen Directeur NFIR
  • Kristel van Reenen – Revenge of the Nerds Academy

Hoe zat het ook weer?

Veel partijen zetten zich in om digitale geletterdheid een vast onderdeel te maken van het curriculum. Dat is hard nodig, want sinds de jaren ‘80 is er geen grote update meer geweest van het curriculum. Scholen werken dus met een curriculum dat stamt uit de tijd van voor het internet, de smartphone en social media.

Tot nu springen bedrijven en maatschappelijke organisaties in het gat dat de overheid hier laat vallen. Er zijn tal van goede initiatieven om kinderen toch iets van digitale vaardigheden mee te geven. Maar het is nu aan de scholen zelf om hier iets mee te doen. Dat creëert ongelijkheid, zeker omdat juist scholen in armere wijken hier vaak geen middelen voor hebben.

Leerkrachten geven kinderen gemiddeld een 5,5 voor digitale vaardigheden. Op scholen met veel achterstandsleerlingen is dit zelfs een 4,1. En dat terwijl 81% van de leerkrachten het als een (zeer) grote noodzaak ziet om kinderen meer digitaal geletterd te maken.

Er is breed draagvlak voor het invoeren van digitale geletterdheid. De enige reden dat het nog niet is gebeurd, is traagheid bij de nationale overheid. Telkens is er een reden om invoering uit te stellen. En nu dreigen vier Kamerleden dus met deze moties om digitale geletterdheid in het geheel weg te bezuinigen. Dat levert op zijn minst weer vele jaren vertraging op. En die tijd kunnen we niet missen.

Ook interessant voor u

Nieuws

Ministerie van EZK publiceert de Agenda Digitale O...

23 oktober 2023

AG Connect artikel over aandacht voor digitale vaa...

5 oktober 2023
Bekijk al het nieuws

Pagina's

Human Capital Agenda ICT

11 oktober 2022

Innovatiemakelaarsregeling

6 juni 2023

Agenda

Er zijn op dit moment geen evenementen of bijeenkomsten gepland voor dit onderwerp.

Bekijk alle evenementen
  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren.

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Meer over onze cookies