Ga naar inhoud

Onderwijsupdate Monitor Techniekpact gelanceerd

Gepubliceerd op 2 mei 2022

RSS Feed

Dit artikel is geplaatst op: hcaIct

Op 2 mei is de jaarlijkse onderwijsupdate van de Monitor Techniekpact gelanceerd. De Monitor Techniekpact is ontwikkeld door Techniekpact, Platform Talent voor Technologie en de Rijksoverheid. Deze monitor maakt ieder jaar zichtbaar wat de trends zijn op het gebied van technisch onderwijs en de arbeidsmarkt, maar ook waar de uitdagingen liggen op dit gebied.

Focus van de Monitor
De Monitor Techniekpact toont ieder jaar nieuwe onderwijscijfers met betrekking tot de profielkeuze in het vierde leerjaar op havo/vwo en in het derde leerjaar op vmbo. Ook laat de Monitor zien hoeveel vrouwen en mannen een technische beroep hebben, hoeveel vacatures er openstaan in de technische sector en hoe het aantal werkloze technisch opgeleiden zich verhoudt tot de rest van de beroepsbevolking. Ieder jaar weer toont de Monitor Techniekpact de nieuwe onderwijscijfers.

Belang update onderwijscijfers
De jaarlijkse update van de onderwijscijfers is belangrijk voor de technische sector en voor bedrijven. De update maakt aan de ene kant voor de technische sector inzichtelijk hoe het technisch onderwijs ervoor staat en aan de andere kant voor bedrijven in hoeverre zij technisch personeel kunnen vinden. Helaas blijkt uit de update van de Monitor dit jaar dat de cijfers niet positief zijn.

Negatieve resultaten
Uit de geüpdatete onderwijscijfers blijkt namelijk dat steeds minder leerlingen kiezen voor een betátechniek profiel. Vooral veel havo en vwo-leerlingen blijken steeds minder voor een technisch profiel te kiezen. Niet alleen bij het vmbo, maar ook bij het mbo blijkt er een krimp en terugloop te zijn in de keuze voor technische profielen en opleidingen. Dit, terwijl het aantal vacatures in de techniek en ICT inmiddels is opgelopen naar meer dan 130.000. Thea Koster, voorzitter van het Techniekpact, noemt de dalende trend in het voortgezet onderwijs van de keuze voor een technisch profiel ‘’Een zorgelijke ontwikkeling in het licht van de ambities in het huidige coalitieakkoord’’.

Positieve resultaten
Terwijl het aandeel havo-, vwo-, en mbo-leerlingen dat voor een technisch profiel kiest daalt, blijkt dat er onder technasiumleerlingen sprake is van een hoge instroom in betátechnische studies. De reden hiervoor zou de intensieve en brede studieoriëntatie zijn en de samenwerking van het Technasium met het Hoger Onderwijs.

Regionale samenwerking
Beatrice Boots, directeur Platform Talent voor Technologie is van mening dat de neerwaartse spiraal alleen opgelost kan worden door samen te werken. ‘’Zorg voor (financiële) middelen, zorg dat het aandacht krijgt en ga aan de slag vanuit een regionale samenwerking. Een aanpak die docenten ondersteunt en waarbij je van elkaar kunt leren’’, aldus Boots.

Meer weten? Bekijk de Monitor Techniekpact en ontdek de nieuwe onderwijscijfers.

Ook interessant voor u

Nieuws

SBIR-call 'Autonoom delen van dreigingsinformatie'...

18 april 2024

White paper: Guidance for successful data space de...

16 april 2024

Artikel over MWC'24

15 april 2024
Bekijk al het nieuws

Pagina's

Veiligheid

12 september 2023

Landbouw, Water en Voedsel

12 september 2023

Gezondheid en Zorg

11 september 2023

Agenda

NL Paviljoen op Hannover Messe 2024

22 april 2024

Lunch & Talk: Towards a Digital Trust Tech Roadmap...

22 april 2024

CoE-DSC Community Meeting of April: Identity Manag...

22 april 2024
Bekijk alle evenementen
  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies

Deze website maakt gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om de website te verbeteren.

Strikt Noodzakelijke Cookies moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat wij uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Deze website gebruikt Google Analytics, Hotjar en Facebook pixel om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

Deze website gebruikt de volgende aanvullende cookies/services:

Meer over onze cookies