Homepage Actueel 13 nieuwe MKB-deals voor regionale ondersteuning mkb

13 nieuwe MKB-deals voor regionale ondersteuning mkb

Staatssecretaris Mona Keijzer heeft vandaag dertien mkb-deals ondertekend. Daarmee draagt haar ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) met ruim zeven miljoen euro bij aan regionale mkb-projecten van provincies en gemeenten. Bedrijven krijgen daardoor een impuls om te innoveren, digitaliseren en internationaal te opereren.

MKB-deals zijn samenwerkingen van gemeenten en provincies om het brede mkb te versterken. Met de tweede lichting die vandaag wordt gelanceerd, komt het totaal uit op 22 MKB-deals. Hiermee wordt een belangrijke actie uit het MKB-Actieplan verder gebracht, aldus staatssecretaris Keijzer (EZK):

"Of het nu gaat om het opleiden van vakmensen of het versterken van kennisnetwerken: gemeenten en provincies weten vaak het beste wat mkb in de eigen regio nodig heeft. Daarom wil ik met de MKB-deals niet het wiel opnieuw uitvinden, maar geven we wat al draait een extra zet. Zo krijgen ondernemers uit 22 regio’s door heel Nederland ondersteuning die op hen is toegesneden."

Digitaliseringsoffensief voor mkb in regio Groot-Amsterdam

Een van de dertien MKB-deals is in de regio Groot-Amsterdam waar het HvA Expertisecentrum Applied Artificial Intelligence samen met partners het mkb Digitaliseringsoffensief heeft gelanceerd. Dit project draagt bij aan de kennis en kunde van ondernemers op het gebied van kansen (gebruik van data, online marketing, sales en automatisering), risico's (veilig ondernemerschap) en het gebruik van digitale tools.

Met het digitaliseringsoffensief wil het consortium in Amsterdam minimaal 30.000 mkb-bedrijven bereiken om hen te wijzen op de kansen en mogelijkheden van digitalisering. Aan minimaal 750 bedrijven wordt een zelfscan aangeboden, waarna ze doorverwezen worden naar diverse online trainingen op het gebied van digitalisering en data-analyse, passend bij het volwassenheidsniveau van hun bedrijf. Via een online platform wordt het mkb gekoppeld aan mkb-bedrijven die al innovatief bezig zijn en kennis kunnen delen. Voor mkb-bedrijven die echt intensief met digitalisering aan de slag gaan, zijn er intensieve trainingstrajecten en coaching. Vanuit het expertisecentrum zal het lab dat zich richt op retail en marketing - het Centre for Market Insights - het mkb gaan helpen met de eerste stappen van digitalisering (onder meer ontwikkelen van de zelfscan en online trainingen).

Het consortium voor het mkb Digitaliseringsoffensief bestaat naast de HvA uit MKB Amsterdam en Ready to Scale (onder leiding van Stichting THE Startup Network). De gemeente Amsterdam heeft de deal geïnitieerd.

Meer informatie over de MKB deals is terug te vinden in het digitale magazine van EZK

Ook interessant